15 آوریل 2024 - مطالعه ای در مورد اثرات رژیم غذایی ناسالم بر روی موش ها، درک علمی از ارتباط روده و مغز را تقویت نمود.

یک مطالعه جدید به رهبری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی(USC) بر روی موش هایی که از رژیم غذایی پرچرب و شیرین استفاده کردند، این احتمال را افزایش داد که مصرف رژیم غذایی مملو از مواد غذایی ناسالم توسط نوجوانان ممکن است توانایی حافظه مغز آنها را برای یک مدت طولانی مختل کند.

پرفسور اسکات کانوسکی، استاد علوم زیستی در کالج ادبیات، هنر و علوم USC Dornsife، گفت: آنچه که ما نه تنها در این تحقیق، بلکه در برخی از کارهای اخیرمان می‌بینیم، این است که اگر این موش‌ها با این رژیم غذایی ناسالم بزرگ شوند، اختلالاتی در حافظه ی آنها بوجود می آید که با دریافت یک رژیم غذایی سالم به سادگی برطرف نمی شود و این اثرات متأسفانه تا بزرگسالی باقی می ماند.

این مطالعه در شماره ماه مه مجله Brain, Behavior, and Immunity منتشر شده است.

پرفسور کانوسکی و نویسنده ارشد این مقاله Anna Hayes محقق فوق دکترا، از نتایج تحقیقات قبلی می دانستند که بین رژیم غذایی نامناسب و بیماری آلزایمر ارتباطی وجود دارد. افرادی که از بیماری آلزایمر رنج می برند سطوح پایین تری از یک انتقال دهنده عصبی به نام استیل کولین در مغز دارند که برای حافظه و عملکردهایی مانند یادگیری، توجه، برانگیختگی و حرکت غیرارادی عضلات، ضروری است.

محققان می خواستند بدانند که این برای افراد جوان‌تری که ممکن است از یک رژیم غذایی غربی مملو از چربی و قند مشابه استفاده می کنند، چه معنایی می‌تواند داشته باشد، به‌ویژه در دوران نوجوانی که مغزشان در حال رشد قابل توجهی است. با ردیابی تأثیر رژیم غذایی بر سطوح استیل کولین موش‌ها و انجام آزمایش‌های حافظه، آنها توانستند درباره ی رابطه مهم بین رژیم غذایی و حافظه اطلاعات بیشتری کسب کنند.

محققان سطح استیل کولین گروهی از موش‌ها را با رژیم غذایی چرب و شیرین و در گروه کنترل موش‌ها با تجزیه و تحلیل پاسخ‌های مغزی آن‌ها به وظایف خاصی که برای آزمایش حافظه آنها طراحی شده بود، ردیابی کردند. آنها همچنین مغز موش‌ها را پس از مرگ برای نشانه‌هایی از اختلال در سطح استیل کولین بررسی کردند.

آزمایش حافظه شامل اجازه دادن به موش‌ها برای کاوش اشیاء جدید در مکان‌های مختلف بود. چند روز بعد، محققان موش‌ها را مجدداً به صحنه‌ای وارد کردند که تقریباً یکسان بود به جز اضافه کردن یک شی جدید. موش‌هایی که با رژیم غذایی ناسالم تغذیه شده بودند علائمی را نشان دادند که نمی‌توانستند به یاد بیاورند کدام شی را قبلاً و کجا دیده‌اند، در حالی که موش‌های گروه کنترل از محل اشیاء و این که هر یک در کجا قرار داشتند و شی جدید کام است، آگاه بودند.

دکتر Hayes، توضیح داد: سیگنال دهی استیل کولین مکانیزمی است که به آنها کمک می کند تا آن رویدادها را رمزگذاری و به خاطر بسپارند، مشابه «حافظه اپیزودیک» در انسان که به ما امکان می دهد رویدادهای گذشته خود را به خاطر بسپاریم. به نظر می رسد که این سیگنال در حیواناتی که با رژیم غذایی چرب و شیرین بزرگ شده اند، ارسال نمی شود.

پرفسور کانوسکی تاکید کرد که نوجوانی دوره بسیار حساسی برای مغز است که تغییرات مهمی در رشد رخ می دهد. اما متأسفانه، برخی از چیزهایی که ممکن است در بزرگسالی راحت‌تر برگشت‌پذیر باشند، زمانی که در دوران کودکی اتفاق می‌افتند، کمتر برگشت‌پذیر هستند.

کانوسکی گفت: در دور دیگری از مطالعه، ما بررسی کردیم که آیا آسیب به حافظه در موش‌هایی که با رژیم غذایی ناسالم پرورش یافته‌اند را می‌توان با داروهایی که باعث آزاد شدن استیل کولین می‌شوند، معکوس کرد. ما از دو داروی PNU-282987 و کارباکول استفاده کرده و دریافتیم که با آن درمان‌هایی که مستقیماً به هیپوکامپ( ناحیه‌ای از مغز که حافظه را کنترل می‌کند و در بیماری آلزایمر مختل می‌شود) داده می‌شود، توانایی حافظه ی موش‌ها بازسازی شد، بنابراین امیدی برای نتیجه بخش بودن مداخلاتی از این دست وجود دارد.

کانوسکی گفت: تحقیقات بیشتری لازم است تا بفهمیم چگونه مشکلات حافظه ناشی از رژیم غذایی ناسالم در دوران نوجوانی را بدون این گونه مداخلات پزشکی خاص می توان معکوس کرد.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2024/04/240415231853.htm